Art Athina 2019

γράφει η Μαρία Καραχρήστου

Ο χώρος του Ζαππείου λειτούργησε σαν την ραχοκοκαλιά σε καλοκαιρινή ταινία στο σινεμά, με την δροσούλα στους ώμους ενώ το βλέμμα σηκωνόταν από τους κίονες στα ακροκέραμα στον αττικό ουρανό που άλλαζε χρώματα από γαλάζιο σε λεβάντα, ροζ, πορτοκαλί σε μπλε βαθύ, με το πέρασμα της ώρας. Τα περίπτερα έμοιαζαν σαν cut-ups από ταινίες ενώ με τον βηματισμό στα σκακιστικά λευκά και μαύρα τετράγωνα ξεπρόβαλαν οι ανάσες του ψηλοτάβανου κτιρίου συμμετέχοντας ενεργά στην αίσθηση με τα παράθυρα τους τοίχους τα ταβάνια πίσω από τα λευκά παραβάν. Υπήρχε η είσοδος με τους κίονες, σαν πρόλογος, ανεβαίνοντας τα σκαλιά, εκεί που έγιναν οι επίσημες ομιλίες, κυρίως θέμα τα περίπτερα τέχνης και το αίθριο, το μαγικό αίθριο που λειτουργούσε σαν ομόκεντρη εκτόνωση της συναρπαστικής Αθήνας με την συμβολική σημασία του κύκλου, της οπής που καθοδηγούσε τα μάτια αργά προς τον ουρανό. Και έμπαινες στον χώρο σαν πρωταγωνιστής σε ταινία με τον ρυθμό της Τέλειας Ομορφιάς – La grande Bellezza του Πάολο Σορεντίνο, όπου ακολουθούμε τα μνημεία με την νωχέλεια της απόλυτης Ομορφιάς στην πλοκή των ηρώων: O Χαδούλης με τα καλοκαίρια του σε βάζα, τα ρομαντικά κορίτσια της Ασαργιωτάκη, οι πεπλοφορούσες της Μαρίας Χατζηανδρέου, οι μυστηριακοί κόσμοι του Πέρρου και τόσα άλλα έργα που δεν φτάνει ο χώρος να τα περιγράψω.  Στο κέντρο αυτής της ομορφιάς, στο περιστύλιο του Ζαππείου Άγγελος Σκούρτης μας τοποθετούσε στην αγωνία του τώρα: Δεμενος σε ολο του το κορμι σε μια απο τις Νεοκλασικες κολονες του Ζαππειου και εχοντας τα ματια δεμενα με μια Σημαια Στελνει στο θεατη τα πολλαπλα μηνυματα αυτης της Δρασης για την Σχεση που εχει ο σημερινος Νεοελληνας με το Παρελθον και το Μελλον του και αυτης της Χωρας. [1].  Είδα στιγμές από ταινίες στα περίπτερα που είχαν δεξιοτεχνικά επιμεληθεί οι γκαλερί, από ταινίες του Φελίνι, του Αλμοδοβάρ, του Αντονιόνι, του Γούντυ Άλλεν ευτυχώς σε ελάχιστες στιγμές, ενώ σίγουρα ο μέγας David Lynch είχε βάλει την πινελιά του στο πάτωμα από μάρμαρο με τα καλογυαλισμένα ασπρόμαυρα πλακάκια- σκακιέρα του Τwin Peaks και την γοητεία των στιγμών από λάδι στα ρουθούνια ενός Μulholland  Drive. Kαι ενισχύεται η υποψία μου ότι αυτό που έζησα  εκεί είναι ταινία με τα λόγια και τις κινήσεις που αποσπασματικά συνθέτουν οι καλλιτέχνες στις περφόρμανς και τις pop-up εκδηλώσεις και ομιλίες. (Video: Το φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνει βίντεο καλλιτεχνών επιλεγμένα από το Daata Editions, μια πλατφόρμα που αναθέτει βίντεο, ήχο, ποίηση και ιστοσελίδες σε μια νέα γενιά καλλιτεχνών που δουλεύουν με κινούμενη εικόνα και ήχο, το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ καθώς και ανεξάρτητους Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες. Η φετινή έκδοση, την οποία επιμελείται η επίκουρη καθηγήτρια στο City University New York και συντονίστρια στο Raymond Pettibon Studio, Σωζήτα Γκουντούνα.  Educational Program ,το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Art Athina – We are the future» είναι σχεδιασμένο από τον μη κερδοσκοπικό διεθνή κοινωνικό φορέα Σύγχρονης Τέχνης και Πολιτισμού, ΚROMA.  Live, είναι το πρόγραμμα περφόρμανς από εικαστικούς καλλιτέχνες που εκπροσωπούνται από τις συμμετέχουσες γκαλερί της Art Athina 2019.)*

Να σταθώ στο περίπτερο της έκφρασης – γιάννας γραμματοπούλου, ekfrasi – yianna grammatopoulou at Art Athina 2019  Booth C3  Evangelos Chatzis, Apollon Glykas, Kornelios Grammenos,
Nikoletta Katsamperi, Nikos Papadimitriou, Ilias Sipsas, Kostas Tsolis

όπου έδινε ένα ηχηρό στίγμα – γδούπο στο σύνολο με έργα αποκομμένα από το εύκολο-δύσκολο τρικ του χρώματος, εμφανίζοντας την δομή του σχεδίου, της κάτοψης και της όψης της δομής σε άσπρο-μαύρο, σαν αρχιτεκτονικό βιβλίο, με μόνα όπλα τη γυμνή δύναμη του υλικού, μέταλλο-ξύλο-εκτυπώσεις ασπρόμαυρες. Στιγμές από ταινίες όπως το Μatrix, το Αlien, το Μetropolis του Fritz Lang υπήρχαν εκεί σαν αίσθηση ενός γερμανικού εξπρεσιονισμού με υποθετικά σκάφη διαφυγής και χάρτες και εικόνες από ένα άχρονο παρελθόν: Ένα αρχείο καταστάσεων. Με ενθουσίασε αυτό το αισθητικό cut-up της έκφρασης που λειτούργησε σαν τα κοψίματα και το μοντάζ του Jean Luc Godar στο Αlphaville, συντονίζοντας έτσι ενεργητικά το σενάριο αυτής της υπέροχης ArtAthina 2019.

Αναλυτικά οι γκαλερί που συμμετέχουν στο κεντρικό πρόγραμμα της 24ης Art Athina είναι: a. antonopoulou.art(Αθήνα), Agathi Kartalos (Αθήνα), Alibi Gallery (Αθήνα), Alma Contemporary Art Gallery (Αθήνα- Τρίκαλα), AnnaPappas Gallery (Μελβούρνη), Argo Gallery (Αθήνα), Αrt Appel Gallery (Aθήνα), Arusha Gallery (Σκωτία),Astrolavos Art Galleries (Αθήνα), Cheapart (Αθήνα), Citronne Gallery (Αθήνα-Πόρος), Crux Gallerie (Αθήνα),Donopoulos International Fine Arts (Θεσσαλονίκη), ekfrasi-yianna Grammatopoulou (Αθήνα), Eleftheria TseliouGallery (Αθήνα), Eleni Koroneou Gallery (Αθήνα), Epsilon Art Gallery (Λουτράκι), Evripides Art Gallery (Αθήνα),Gallery “7” (Αθήνα), Gallery Art Prisma (Πειραιάς), Gallery d’ Arte (Νιού Τζέρσεϊ), Genesis Gallery (Αθήνα), i-DProjectart (Αθήνα), Ikastikos Kiklos Sianti (Αθήνα), Ileana Tounta Contemporary Art Center (Αθήνα), KalfayanGalleries (Αθήνα-Θεσσαλονίκη), kaplanon5 art gallery (Αθήνα), Mihalarias Art (Αθήνα), Papatzikou Gallery(Βέροια), PeriΤechnon Karteris (Αθήνα), Renatino Gallery (Κύπρος), Skoufa Gallery (Αθήνα), Skoufa GalleryMykonos (Μύκονος), Τechnohoros Art Gallery (Αθήνα), The Breeder (Αθήνα), Zina Athanassiadou Gallery(Θεσσαλονίκη).

Για περισσότερες πληροφορίες:

https://art-athina.gr/el/programma/

Φώτος από τα εγκαίνια , Μαρία Καραχρήστου

*https://www.elculture.gr/blog/article/art-athina-zappeio-megaro/

[1]  https://www.facebook.com/profile.php?id=100013874580278

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *