Kanaria

γράφει η  Μαρία Ξυπολοπούλου

Η Kanaria γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Ιαπωνία. Τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στην Γαλλία όπου μετά την αποφοίτησή της από την Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού, πραγματοποιεί τα πρώτα της βήματα στην ευρωπαική εικαστική σκηνή. Ένα μεγάλο πλαιονέκτημα των σύγχρονων  ευρωπαικών μεγαλουπόλεων είναι ακριβώς αυτή η δυνατότητα να μπορεί κανείς να ανακαλύψει και να συναντήσει δημιουργούς από κάθε γωνιά του πλανήτη.  Η Kanaria ή αλλιώς Kana, όπως συνηθίζουν να την φωνάζουν όσοι την γνωρίζουν καλύτερα, ασχολείται με την ζωγραφική και πρόσφατα και με την κεραμική. Η δουλειά της ξεχωρίζει μέσα από τις χρωματικές επιλογές της παλέτας της, και τα μικρά σε μέγεθος γλυπτά της που ενίοτε παραπέμπουν σε παιχνίδια. Η αρχική εντύπωση μιας γενικής παιδικότητας που αποπνέουν τα έργα της Γιαπωνέζας καλλιτέχνιδoς, έρχεται να αντιστραφεί καθώς ο θεατής πλησιάζει και τα παρατηρεί με περισσότερο προσοχή. Πρόκεται για την πρόταση ενός νέου κόσμου, που η ίδια επιλέγει να δημιουργήσει. Ένας κόσμος στον οποίο η σεξουαλικότητα έχει κυρίαρχη θέση και εκφράζει την ίδια την φύση της ζωής.

 Κοιτάζοντας τους πίνακές σoυ, ο θεατής τοποθετείται μπροστά σε έναν κόσμο γεμάτο αισθησιασμό και ζωή. Τα απαλά χρώματα της παλέτας, δεν τον αφήνουν να καταλάβει από την αρχή τις σκηνές που παρουσιάζονται. Αυτός ο  “καμουφλαρισμένος” εκ πρώτης όψεως ερωτισμός, είναι μια συνειδητή ή ασυνείδητη επιλογή στην καλλιτεχνική σου πρακτική;

KanariaΑπό πάντα η δουλειά μου χαρακτηριζόταν από την επιλογή “αισθησιακών” ή ερωτικών θεμάτων. Αρχικά ωστόσο επέλεγα να τα παρουσιάσω με πιο άμεσο τρόπο μέχρι που αντιλήφθηκα ότι όταν “καμουφλάρεις” αυτό που θέλεις να πεις στον θεατή, δίνεις μεγαλύτερο ενδιαφέρον στο έργο. Αφήνεις με αυτό τον τρόπο τον επισκέπτη να ανακαλύψει το έργο, να πλησιάσει σε αυτό, να το παρατηρήσει. Όσο περνάει ο καιρός μου αρέσει όλο και περισσότερο να παρουσιάζω διακριτικά το ερωτικό στοιχείο μέσα στη δουλειά μου. Είναι ίσως και ένας τρόπος να αρχίσουμε να το αποδεχόμαστε ευκολότερα στη ζωή μας και να σταματήσουμε να δαιμονοποιούμε ότι παραπέμπει στο σώμα και την ερωτική πράξη.  Η παλέτα που χρησιμοποιώ βοηθάει πράγματι πολύ στο να καμουφλάρω την ερωτική πλευρά των έργων, αποτελεί όμως και μια επιλογή που βοηθάει στο να εκφράσω τις ιδέες που θέλω σε αυτά. Ο κόσμος που προτείνω είναι ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα, κινείται λοιπόν και χρωματικά σε τόνους που μας αφήνουν να αναρωτηθούμε εάν οι σκηνές που απεικονίζονται θα μπορούσαν να είναι αληθινές ή φανταστικές.

Η μικροσκοπική μορφή των κεραμικών γλυπτών σου τα κάνει να μοιάζουν με παιχνίδια. Αυτή η αφέλεια, χαρακτηριστική της αθωότητας της παιδικής ηλικίας, αντικρούεται ωστόσο, με το ενίοτε ερωτικό και σεξουαλικό τους περιεχόμενο.

Μου αρέσει να αναμιγνύω στις ιστορίες που αφηγούμαι τις αναφορές στην παιδική ηλικία και στην ενήλικη ζωή.  Η τέχνη μας επιτρέπει να αντιμετωπίζουμε τον κόσμο διαφορετικά από αυτό που ζούμε. Στις δικές μου αφηγήσεις δεν υπάρχουν όρια μεταξύ των στοιχείων της φύσης. Ζώα, άνθρωποι, αντικείμενα, όλα έχουν το δικό τους ρόλο στην κάθε ιστορία. Μύθοι και πραγματικότητες, όνειρα και φαντασιώσεις όλα τοποθετούνται στον ίδιο καμβά. Δεν πιστεύω ότι η σεξουαλικότητα και ο ερωτισμός πρέπει να αντικρούονται με την αθωότητα της παιδικότητας. Η σεξουαλικότητα μπορεί να χαρακτηρίζεται και από την αθοώτητα ενίοτε. Η μορφή που έχουμε συνηθίσει να την συναντάμε στις εικόνες σήμερα είναι αυτή που μας επιβάλουν οι εμπορικές διαφημήσεις. Η τέχνη έχει ευτυχώς την δυνατότητα να προβάλλει και τις άλλες πλευρές.

Μεταξύ του μύθου, της φαντασίας και της επιθυμίας λοιπόν οι πίνακές σου περιλαμβάνουν ουτοπικά σύμπαντα ή αναμειγνύουν με αναρχικό τρόπο διαφορετικούς κόσμους : οι άνθρωποι, τα αντικείμενα, η φύση. «Ο κόσμος είναι ένας» εξηγείς συχνά στους επισκέπτες όταν σε ρωτούν.

Ακριβώς αυτό. Όταν φαντάζομαι τον κόσμο για εμένα δεν υπάρχουν όρια και ιεραρχίες. Όλοι ήμαστε κομμάτια της φύσης και ισότιμοι απέναντι σε αυτή. Οι κόσμοι που προτείνω στη δουλειά μου είναι όψεις του κόσμου που θα ήθελα να υπάρχει και στην πραγματικότητα. Με τη σιωπή, το όνειρο, την ανοχή στην κάθε είδους διαφορετικότητα ως προς την σεξουαλικότητα και την αγάπη που τους χαρακτηρίζει.Kanaria

Συχνά εικόνες με ερωτικό περιεχόμενο κρίνονται αρνητικά και αποκλείονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Πιστεύεις ότι η λογοκρισία για το γυμνό και τον ερωτισμό εξακολουθούν να υπάρχουν ακόμα και στον χώρο της τέχνης;

Είναι θλιβερό αυτό που συμβαίνει, και ακόμη περισσότερο το γεγονός ότι γίνεται όλο και πιο συχνά. Δεν με εκπλήσσει που υπάρχει λογοκρισία απέναντι στις ερωτικές εικόνες. Πάντοτε υπήρχε μια απόσταση απέναντί τους και ίσως εδώ είναι που βοηθάει ο “καμουφλαρισμός” μέσω των χρωμάτων. Όχι με διάθεση να παραπλανήσει τον θεατή αλλά με σκοπό να του δείξει ότι ο ερωτισμός, η σεξουαλικότητα και το γυμνό σώμα είναι απολύτως φυσιολογικά, αποτελούν μέρος της φύσης μας και της ζωής, και δεν υπάρχει κανένας λόγος συνεπώς να τα κρύβουμε, ή να τα κατηγορούμε.

 

Περισσότερες πληροφορίες για την δουλειά της Kanaria http://kanariaroom.web.fc2.com/portfolio_kanaria.html

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *