Οι Καστρωμένες

Οι Καστρωμένες

Οι Καστρωμένες από τον Αντώνη Συριανό

Ένα βιβλίο και πολλά τραγούδια με την εκπληκτική φωνή του τενόρου Αντώνη Συριανού. Η αγάπη για το νησί του τον οδήγησε στις Καστρωμένες! Στις δυο γειτονιές, της Απάνω και την Κάτω βρύσης της Τήνου, παίρνει φωτιά το βιβλίο του Αντώνη Συριανού,  ¨Οι Καστρωμένες¨.  Υπέροχη γλώσσα, καταπληκτικές περιγραφές και σουρεαλιστικές αποχρώσεις λόγου. Η ιστορία ξεπερνά τον εαυτό της επιτρέποντας στον αναγνώστη να επιλέξει εκείνος ό,τι νομίζει απ’αυτό που ονομάζουμε ντοπιολαλιά, παράδοση, παρελθόν. Ο Συριανός με τις ¨Καστρωμένες¨ του με το απίστευτο γέλιο που σκορπούν στον αναγνώστη, δεν πρέπει να λείπει όχι μόνο από τα σπίτια της Τήνου αλλά και όλης της Ελλάδας.

Το cd με τα τραγούδια της Επάνω Βρύσης συναφές με το βιβλίο οι Καστρωμένες, με τον τίτλο, Από την Τήνο στη Νά-Πόλη, θα κυκλοφορήσει μέσα στον Ιούλιο 2020.

A TAZZA E CAFFE
TESTO E MUSICA Vittorio Fassone, Giuseppe Capaldo – 1918

Όλα διαδραματίζονται σε μια κλειστοανοιχτή νησιώτικη κοινωνία, όλο σχεδον τον εικοστό αιώνα, σ’ ένα μεγάλο θέατρο αναγκαστικής επαφής, που αυλαίες του γίνονται τα στενά, τα πλακόστρωτα, τα καστρόσπιτα, και τα απλοϊκα μονόροφα σπιτάκια.

Oι Καστρωμένες ήταν οι δυναμικές και ευέλικτες γυναίκες της Τήνου, οι οποίες στην συλλογική μνήμη και ντοπιολαλιά έμειναν ως αντρούτσες. Καπάτσες κι απ’ όλους σεβαστικές, κατάφερναν να λύνουν τα δύσκολα και λεπτά ζητήματα είτε αφορούσαν τη σχέση του νησιού με τους κατακτητές, είτε τα ιδιόμορφα προβλήματα που δημιουργούντουσαν ανάμεσα στα δυο κύρια δόγματα, τους καθολικούς και τους ορθόδοξους. Mέχρι και τις αρχές του 18ου αιώνα, οι Καστρωμένες ζούσαν στην παλιά πόλη, που ‘ταν κλεισμένη μέσα στα τείχη του εξώμπουργου, στο κέντρο του νησιού. Από το 1715 και μετά, χρονολογία κτήσης της καινούριας πόλης της Τήνου, κατοίκησαν την Χώρα, κτισμένη πάνω στη θάλασσα , τώρα που ο φόβος των πειρατών είχε σχεδόν οριστκά εκλείψει.

Σε δυό μεγάλες γειτονιές χωρίστηκε η πρωτεύουσα και τα δυο σιωπήρα μα ισχυρά κριτήρια κατάταξης στη μια ή στην άλλη, ήταν η καταγωγή και το πορτοφόλι, με το τελευταίο να γίνεται εξαρχής ο πρωταρχικός παράγοντας, που μπροστά του έχανε την ισχύ της όχι μόνο η καταγωγή μα και η θρησκεία. Την Απάνω βρύση μέχρι και τ’ απάνω πάνω μυρωμένα στενά της βαρής που καθρεφτιζόντουσαν κι αντάλλαζαν μυρωδιές με τη θάλασσα, κατοίκησαν όλα τ’ αριστοκρατικά απομεινάρια των προηγούμενων κατακτητών. Βενετσιάνοι, ρώσοι, μικρασιάτες, αλλά κι αρχοντοέλληνες, ντόπιοι και ξένοι, απ΄ τα τουρκοκρατημένα μέρη της ελλάδας που ‘χαν βρεί καταφύγιο στην γαλήνη της Γαληνότατης.

Στην Κάτω βρύση μείνανε οι χωρικοί και τα τσουπλούκια, οι ξεβράκωτοι, (ciplak= o γυμνός στα τούρκικα) όπως λέγαν τους πρόσφυγες και τους απαράδιαστους, τα ακριβά στόματα της Επάνω βρύσης.
Αν για την αξιωσύνη τους τα πρώτα χρόνια μες στα σαλόνια του Ξώμπουργου τ΄ς είχαν ονομάσει Αντρούτσες γιατί μόνο αυτές ξέραν να λύνουν τ’ άλυτα, τώρα παντού τίς φωνάζαν Καστρωμένες στη Κάτω γειτονιά, συνόνυμο της σκληράδας, της ψηλομυτιάς και της ταξικής κλεισούρας, μες στα καινούρια κάστρα που ‘χτισαν και ταμπουρώθηκαν στην Απάνω Βρύση.

           Συ σ’ η μόνη μου χαρά
           παντοδύναμε παρά
           τα στραβά τα κάνεις ίσια
           και τα άσχημα καλά

                                         Ο εθνικός ύμνος της Επάνω βρύσης.

Η μουσική ήταν διαφορετική ανάμεσα στις δυο βρύσες. Και μόνο το άκουσμα της κατωβρυσιώτικης μουσικής θα μπορούσε να χαρακτηριστεί κακόγουστη παρέμβαση ή και ύβρις και προσβολή σε πιο ακραίες περιπτώσεις από τις απανωβρυσιώτισες, που είχαν τους τροβαδούρους τους και που με μαντολίνα και κιθάρες, θύμιζαν πιο πολύ επτάνησο και Νάπολη, μέσα στα τείχη της επάνω γειτονιάς. Ακόμα και τα βήματα που θα ‘καναν οι μουσικοί, ήταν μετρημένα και προσεγμένα , στη προσπάθεια να φυλακίσουν ακόμα και τον ήχο στις καντάδες , μη πάει παραπέρα, και φτάσει σ’ αυτιά, ανάξια ν’ ακούσουνε.

ΠΑΡΕ ΜΕ ΑΝΤΡΙΑΝΑ ΜΟΥ
Μουσική και στίχοι: Αντώνης Συριανός

Οι γυναίκες της Τήνου είχαν τις πιο όμορφες αναλογίες και τα πιο συμμετρικά χαρακτηριστικά προσώπου, ενώ την ομορφιά τους συμπλήρωνε η έξυπνη φυσιογνωμία τους. Το φιλήδονο ντύσιμό τους κάλυπτε τις χάρες τους, χωρίς όμως να τις κρύβει παντελώς. Περιορίζονταν στην εσάρπα. Παρ’ όλ’ αυτά, οι πιο εύπορες φορούσαν μαχραμά που ήταν μια μακριά, φαρδιά και κόκκινη ή μοβ βελούδινη εσάρπα, συχνά ολοκέντητη, με την οποία τύλιγαν το κεφάλι τους. (Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ,  Έντυπες πηγές 16ου-20ου αιώνα από τη Συλλογή Ι.Δ. ΚΟΙΛΑΛΟΥ, ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ – Η πρώτη αξιόπιστη ελληνική ενδυματολογική πινακοθήκη εντοπίζεται στο μνημειακό λεύκωμα του Charles de Ferriol που σχεδίασε ο Van Mour)

 

 

________________________________________

αδονΟ Αντώνης Συριανός κατάγεται από την Τήνο. Είναι πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος διδακτορικού από το Πανεπιστήμιο Σορβόνη Πάνθεον του Παρισιού, πάνω στο Διεθνές Εμπορικό Δίκαιο των έργων τέχνης. Σπούδασε μουσική, τραγούδι και σύνθεση στην Εcole Normale του Παρισιού και στην Scuola Civica di musica του Μιλάνου και μαθήτευσε κοντά σε σπουδαίες λυρικές τραγουδίστριες, όπως η Τζίνα Τσίνια και η Ελβίνα Ραμέλλα. Ξεκίνησε την καριέρα του το 2000 στο θέατρο Σαν Φεντέλε του Μιλάνου και έκτοτε πολυάριθμες είναι οι εμφανίσεις του σε θέατρα της Ευρώπης ( Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία, Γαλλία, Βέλγιο, Μεγάλη Βρετανία) και της Τουρκίας. Το ρεπερτόριο του περιλαμβάνει όπερες μεγάλων μουσουργών ( Βέρντι, Πουτσίνι, Τζιορντάνο, Μπιζέ, Τσαϊκόφσκι) αλλά και ορατόρια, μιούζικαλ και ζαρζουέλες. Έχει ασχοληθεί με τη μελέτη της ελληνικής, ναπολιτάνικης, κατωιταλικής, ισπανικής και οσμανλίδικης μουσικής, ενώ τελευταία επιδίδεται σε μουσικολογικές συγκρίσεις πάνω στην κοινή ανατολίτικη μουσική των χωρών της Μεσογείου, ενσωματώνοντας την έρευνα σε συναυλίες ανά τον κόσμο, στις γλώσσες προέλευσης και με τα αυθεντικά όργανα εκείνων των εποχών.

Οι Καστρωμένες είναι το πρώτο του βιβλίο, το οποίο είναι συναφές με το cd του Από την Τήνο στη Νά-Πόλη, στο οποίο εμπεριέχεται η μουσική που άκουγε και τραγουδούσε η μικρή αυτοβαφτισμένη αριστοκρατία της Χώρας της Τήνου. ( Το εν λόγω cd ευρίσκεται στην διαδικασία να τεθεί άμεσα σε κυκλοφορία)

ΟΙ ΚΑΣΤΡΩΜΕΝΕΣ

ISBN 139789605042738
Εκδότης ΝΕΦΕΛΗ
Σειρά ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Χρονολογία Έκδοσης
Νοέμβριος 2019
Αριθμός σελίδων264
Διαστάσεις21×14
ΕπιμέλειαΑΣΤΙΘΑΣ ΠΑΝΟΣ
Κωδικός Πολιτείας2990-1459

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *