«Θέλει αρετή και τόλμη η ελευθερία» λέει ο ποιητής.*
«Η γνώση είναι ένας πόλεμος» ξεκινά να μου αφηγείται το έργο της καλλιτέχνιδος η Α. Αντωνοπούλου στην επίσκεψη μου στην γκαλερί.
Η Χριστίνα Μήτρεντσε στο έργο της ασχολείται με τον έντυπο λόγο, την τυπογραφία, το βιβλίο, χρησιμοποιώντας το συμβολικά αλλά και ουσιαστικά σαν υλικό, ανάγοντας την μορφή του σε γλυπτό, εγκατάσταση, αποσπώντας το τελετουργικά από την υλική του υπόσταση μεταφέροντας το στον κόσμο των ιδεών καθώς το μεταχειρίζεται σαν ύλη, ζωγραφίζοντας το αρχικά, διπλώνοντας τις σελίδες του ύστερα, χτίζοντας με αυτό τις εγκαταστάσεις και τις περφόρμανς της και φτάνοντας στην πραγματικά συγκλονιστική ερμηνεία του τουφεκισμού του σαν το «Τέλος του ανθρώπου» της εγγράμματης κοινωνίας όπως τον ξέραμε μέχρι σήμερα. «Μια από τις συχνότερες αιτίες θραύσης σε κάθε σύστημα είναι η διασταύρωση μ’ ένα άλλο σύστημα, όπως συνέβη με τον τύπο και την ατμοπρέσσα ή με το ραδιόφωνο και τον κινηματογράφο… Αλλά η εκτύπωση με τα κινητά στοιχεία ήταν από μόνη της το μείζον όριο θραύσης στην ιστορία της φωνητικής γραμματικής παιδείας, όπως το φωνητικό αλφάβητο ήταν το όριο θραύσης ανάμεσα στον φυλετικό και στον ατομικιστή άνθρωπο.»[1]
Η Χριστίνα Μήτρενσε ασχολείται με το σημαντικότερο επίτευγμα του δυτικού κόσμου, την γραμματική παιδεία όπου ο πολιτισμός έχει βασιστεί πάνω στον μηχανισμό της αναλυτικής διαδοχικότητας «επειδή η γραμματική παιδεία είναι η ομοιόμορφη επεξεργασία μιας κουλτούρας από την οπτική αίσθηση, η οποία εκτείνεται στον χώρο και το χρόνο με το αλφάβητο.»[2]
Σαν ιέρεια με μαύρα μαλλιά και κόκκινα χείλη αφήνει το τυπογραφικό της σύμβολο-αποτύπωμα πάνω στην χειροναξία με τις αποσπασμένες σελίδες που γίνονται υλικό-τροφή μεταφορική και κυριολεκτική για τους παρασιτικούς γευστικούς οργανισμούς των μανιταριών, από την σειρά: «Μανιτάρια».
Στην σειρά «Bookscapes» συνθέτει εξώφυλλα βιβλίων σαν πολύχρωμο μωσαϊκό σε επίπεδες επιφάνειες σαν λάβαρα ή ακόμη σαν τα ρούχα των πολεμιστών σαμουράϊ στα μάτια μου: η γνώση είναι πόλεμος.
«Αλλάζουμε όταν αλλάζουν οι τεχνολογίες μας» [3]
Η σειρά της «Τραυματισμένα βιβλία» αφορά για μένα το κύκνειο άσμα της γνώσης όπως το γνωρίζουμε μέσα από την γραμμική αλληλουχία του βιβλίου, περνώντας σε μια επόμενη εποχή σε έναν καινούργιο άνθρωπο με διαφορετικό τρόπο αντίληψης και επίγνωσης λόγω της μετάβασης από το βιβλίο στον υπολογιστή. «Σύμφωνα με τον Michael Hampton, Κριτικός Τέχνης, Art Monthly London:
Στην έκθεση παρουσιάζεται το σύνολο της συλλογής των «Τραυματισμένων Βιβλίων», μιας συνεχούς γλυπτικής σειράς από το 2007 με βιβλία που πυροβολεί με Winchester 4.8 Caliber, υπό ελεγχόμενες συνθήκες. Έχει επιλέξει βιβλία από το αρχείο Wiener Archive & Library, που αναφέρονται σε καταστροφές της ανθρωπότητας, συλλεκτικά βιβλία Penguin & Pelican σε τίτλους ιδεολογιών, Ελληνικά πολιτικά κείμενα από τις εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ, γλωσσολογία, βιβλία τέχνης και ιστορίας. Αυτοί οι τραυματισμένοι τόμοι έχουν τεθεί σε ανάπαυση, γιατί οι σελίδες τους υποστηρίζουν περιεχόμενα που είναι πλέον επιστημολογικά απολιθωμένα. H οπή που προκαλείται από τις σφαίρες είναι το ISBN ή ο κωδικός. Οι «θάνατοι» τους δείχνουν επίσης ότι το βιβλίο όντας είτε επιστημονικό είτε μυθοπλασία είναι ένας στρατιώτης στον ατέλειωτο πόλεμο ιδεών, μέσω του οποίου εξελίσσεται η ανθρωπότητα.»**
*Α. Κάλβος.
[1] σελ.63, Media Οι προεκτάσεις του ανθρώπου, Μάρσαλ Μακλούαν, μτφ. Σπύρος Μάνδρος, εκδ.Κάλβος, Αθήνα.
[2] σελ.63, Media Οι προεκτάσεις του ανθρώπου, Μάρσαλ Μακλούαν, μτφ. Σπύρος Μάνδρος, εκδ.Κάλβος, Αθήνα.
[3] σελ. 14, Media Οι προεκτάσεις του ανθρώπου, Μάρσαλ Μακλούαν, μτφ. Σπύρος Μάνδρος, εκδ.Κάλβος, Αθήνα.
** Δελτίο Τύπου https://www.facebook.com/events/413498202621012/
Φωτογραφίες από την έκθεση, Μαρία Καραχρήστου.
Christina Mitrentse | Hot Shots & Skoobmania
A.Antonopoulou.Art, Αριστοφάνους 20, Ψυρρή
23-09-2019 έως 26-09-2019 /1260/2019
Ώρες λειτουργίας: Τετ. – Παρ. 2:00 – 8:00 μμ. και Σάββατο 12:00 – 4:00 μμ